Söka ersättning 
- Steg för steg

 

1. Anmälan till Arbetsförmedlingen

På din första arbetslösa dag är det viktigt att du anmäler dig till Arbetsförmedlingen. Detta för att du aldrig kan få ersättning för de dagar som du inte är anmäld hos Arbetsförmedlingen.

Arbetsförmedlingen

 

 

2. Ansökan om ersättning

Ansökan om ersättning skickar du in via Mina sidor som inloggad med E-legitimation. När du har sänt in din ansökan om ersättning skapas en Att göra-lista där det framgår vilka handlingar och uppgifter vi behöver för att kunna ta ett beslut i ditt ärende.

För att vi ska kunna fatta beslut om din rätt till a-kassa måste ditt ärende vara komplett. 

 

När du ber din före detta arbetsgivare om ett arbetsgivarintyg, be den att använda www.arbetsgivarintyg.nu

Om du har fått ditt arbetsgivarintyg i pappersformat så kan du ladda upp det via E-tjänster på Mina sidor. Arbetsgivarintyget får inte vara utfärdat innan anställningen har upphört. Arbetsgivarintyget ska omfatta 13 månader.

3. Rapportera tid

Fyll i tidrapport via Mina sidor. Du börjar med att fylla i tidrapport från den första veckan som du är arbetslös. Vill du sända in tidrapport på papper, kontakta oss.

Tidrapporten skickar du till:

Säljarnas A-kassa
FE 23
930 87 ARJEPLOG

4. Handlingar och beslut

När vi fått in alla handlingar kommer vi att fatta ett beslut gällande din rätt till ersättning.

Vi sänder ut beslutet enligt val som du har gjort i Mina sidor. Du hittar formulär och frågeflöden på Mina sidor via E-tjänster. Via E-tjänster kan du även ladda upp dokument och intyg digitalt.

 

För att vi ska kunna fatta beslut om din rätt till ersättning måste ditt ärende vara komplett.

Det är därför mycket viktigt att du noggrant går igenom din Att göra lista för att sedan sända oss de handlingar som krävs i just din situation.

5. Utbetalning

Säljarnas a-kassa har utbetalning varje torsdag.
Om veckan innehåller en röd dag kan utbetalning ske på fredagen.

Vi använder oss av Swedbank. Anmäl ditt konto till Swedbank/kontoregister om du har annan bank.

Din tidrapport behöver inkomma senast måndag för att utbetalning ska kunna ske på torsdag innevarande vecka.

6. Inkomstförsäkring

Är du medlem hos ett fackförbund kan du ha rätt till inkomstförsäkring.

Grundförutsättningen för att kunna ta del av inkomstförsäkringen är att du har ett medlemskap i en a-kassa och erhåller arbetslöshetsersättning

Kontakta ditt fackförbund för att ansöka om detta.

 

 

7. Det är viktigt att du hör av dig till oss om något ändras

Hör av dig till oss och Arbetsförmedlingen om du får arbete eller om din situation ändras, till exempel om du börjar studera, startar eget företag eller tar ut pension.

Om du har för avsikt att åka utomlands så finns det särskilda regler som du behöver ta del av innan du åker.

Kontakta oss

Telefon: 08 - 617 02 60

Mail: Maila oss via Mina sidor eller Mitt medlemskap

Sidan uppdaterades 17 september 2024