Meny

Steg för steg


Här nedan har du en guide för hur du går till väga när du blivit arbetssökande och ska söka ersättning från Säljarnas a-kassa.



  • Anmälan till Arbetsförmedlingen

    På din första arbetslösa dag är det viktigt att du anmäler dig till Arbetsförmedlingen. Detta för att du aldrig kan få ersättning för de dagar som du inte är anmäld hos dem.

  • Sänd oss information via Mina sidor

    Dagen efter du anmält dig hos Arbetsförmedlingen skickar vi information om vad du ska sända in till oss. Det du behöver göra är följande:

    Anmsökan om ersättning
    Logga in på Mina Sidor och skickar in anmälan elektroniskt. Den finns under fliken Formulär.

    Arbetsgivarintyg
    Om din arbetsgivare inte kan fylla i intyget elektroniskt behöver du kontakta a-kassan för att beställa en pappersblankett som din arbetsgivare kan fylla i. Om arbetsgivarintyget skickas in via post ska intyget ska vara i original och visa de senaste 12 månaderna.

    Om du inte redan har e-leg så behöver du kontakta din bank. I och med e-leg kan du fylla i dina kassakort på Mina sidor.

    För att vi ska kunna fatta beslut om din rätt till a-kassa måste ditt ärende vara komplett. Det är därför mycket viktigt att du noggrant läser igenom den information du får för att sedan skicka in de handlingar som krävs i just din situation.

     

     

  • Behöver du skicka in ytterligare information? Gör det via Mina sidor

    Komplettera eventuellt med:

    Intyg om studier

    Frågor för företagare

    Kopia på avtal om avgångsvederlag

    Kopia på samtliga beslut om lönegaranti vid konkurs

     

    Du hittar formulär och frågeflöden på Mina sidor och E-tjänster. Där kan du även bifoga dokument och intyg genom ladda upp dokument, i stället för att posta dem till oss. I en att göra-lista ser du vad du har gjort och vad du behöver komplettera med.

    För att vi ska kunna fatta beslut om din rätt till ersättning måste ditt ärende vara komplett. Det är därför mycket viktigt att du noggrant läser igenom den information du får för att sedan sända oss de handlingar som krävs i just din situation.

     

  • Fyll i tidrapport

    Fyll i tidrapport via Mina sidor. För att logga in på Mina sidor behöver du någon form av e-leg.
    Vill du sända in kassakort på papper, kontakta oss. Observera att fysiska papperskassakort skickas till den adress som framgår av kassakortet.

    Kassakort till:
    Säljarnas A-kassa
    FE 23
    930 87 ARJEPLOG

  • Utbetalning

    Säljarnas a-kassa har utbetalning varje torsdag. Från och med 21 november kan du skicka in en tidrapport i taget. (Det har alltid varit två veckor i taget innan förändringen).
    Under rubriken Utbetalning kan du se vilka datum som vi har utbetalning. Vi använder oss av Swedbank och i informationsbrevet från oss kan du läsa mer.

  • Beslut

    När vi fått in alla handlingar kommer vi att fatta ett beslut gällande din a-kassa. Vi sänder ut beslutet enligt val som du har gjort i Mina sidor.

  • Inkomstförsäkring

    Är du medlem hos ett fackförbund kan du ha rätt till inkomstförsäkring. Kontakta ditt fackförbund för att ansöka om detta.
    Är du medlem i Säljarnas Riksförbund finns mer information här.

  • Om något ändras

    Hör av dig till oss och arbetsförmedlingen om du får arbete eller om din situation ändras, till exempel om du börjar studera, startar eget företag eller tar ut pension.