Söka ersättning
- Steg för steg
1. Anmälan till Arbetsförmedlingen
På din första arbetslösa dag är det viktigt att du anmäler dig till Arbetsförmedlingen. Detta för att du aldrig kan få ersättning för de dagar som du inte är anmäld hos Arbetsförmedlingen.

2. Ansökan om ersättning
Ansökan om ersättning skickar du in via Mina sidor som inloggad med E-legitimation. När du har sänt in din ansökan om ersättning skapas en Att göra-lista där det framgår vilka handlingar och uppgifter vi behöver för att kunna ta ett beslut i ditt ärende.
För att vi ska kunna fatta beslut om din rätt till a-kassa måste ditt ärende vara komplett.
När du ber din före detta arbetsgivare om ett arbetsgivarintyg, be den att använda www.arbetsgivarintyg.nu
Om du har fått ditt arbetsgivarintyg i pappersformat så kan du ladda upp det via E-tjänster på Mina sidor. Arbetsgivarintyget får inte vara utfärdat innan anställningen har upphört. Arbetsgivarintyget ska omfatta 13 månader.

3. Skicka in din tidrapport/månadsansökan
Fyll i tidrapport via Mina sidor. Du börjar med att fylla i tidrapport från den första veckan som du är arbetslös. Vill du sända in tidrapport på papper, kontakta oss.
Tidrapporten skickar du till:
Säljarnas A-kassa
FE 23
930 87 ARJEPLOG
Du som får ett beslut om ersättning den 1 oktober 2025 eller senare ska i stället skicka in en månadsansökan
4. Handlingar och beslut
När vi fått in alla handlingar kommer vi att fatta ett beslut gällande din rätt till ersättning.
Vi sänder ut beslutet enligt val som du har gjort i Mina sidor. Du hittar formulär och frågeflöden på Mina sidor via E-tjänster. Via E-tjänster kan du även ladda upp dokument och intyg digitalt.
För att vi ska kunna fatta beslut om din rätt till ersättning måste ditt ärende vara komplett.
Det är därför mycket viktigt att du noggrant går igenom din Att göra lista för att sedan sända oss de handlingar som krävs i just din situation.
5. Utbetalning
Vi använder oss av Swedbank. Anmäl ditt konto till Swedbank/kontoregister om du har annan bank.
Från och med den 1 oktober 2025 träder en ny lag om arbetslöshetsförsäkring i kraft.
En av de största förändringarna för dig som för närvarande är arbetssökande och van vid att skicka in dina tidrapporter varje vecka är att utbetalningarna i fortsättningen kommer att ske en gång per månad istället för veckovis. Du fortsätter dock att deklarera din tid i tidrapporterna som tidigare. Även om du skickar in rapporterna veckovis, kommer utbetalningen att göras samlat i slutet av varje månad, runt den 25:e. Vi återkommer med exakta utbetalningsdatum.
Denna förändring beror på att det tekniskt sett inte är möjligt att ha två olika försäkringar med olika utbetalningssätt.

6. Inkomstförsäkring
Är du medlem hos ett fackförbund kan du ha rätt till inkomstförsäkring.
Grundförutsättningen för att kunna ta del av inkomstförsäkringen är att du har ett medlemskap i en a-kassa och erhåller arbetslöshetsersättning
Kontakta ditt fackförbund för att ansöka om detta.

7. Det är viktigt att du hör av dig till oss om något ändras
Hör av dig till oss och Arbetsförmedlingen om du får arbete eller om din situation ändras, till exempel om du börjar studera, startar eget företag eller tar ut pension.
Om du har för avsikt att åka utomlands så finns det särskilda regler som du behöver ta del av innan du åker.
Kontakta oss
Telefon: 08 - 617 02 60
Mail: Maila oss via Mina sidor eller Mitt medlemskap
Sidan uppdaterades 30 september 2025